Träna utan vikter

Kategorier Blogg

Bra saker med gym kan vara tillgången på alla vikter, maskiner och utrustning. Tyvärr kan det vara ett problem för många med att det alltid tar mer tid än vad man räknat med. Man skall ta sig till gymmet, värma upp, köa till vikterna, duscha och sedan ta sig hem. Det betyder sällan bara en timme på gymmet. Men det går att göra effektiv träning utan all utrustning, och då öppnas möjligheterna upp för att kunna få till träningen mer ofta.

Fördelar och övningar

Att använda sin kroppsvikt är ofta mer jobbigt än vad man tror. Många upplever att man är stark i vissa muskler när man lyfter hantlar, men att använda flera muskler samtidigt i en speciell rörelse där man bara använder sin kroppsvikt är mer än bara muskler. Det krävs koordination, och att man är rörlig i leder. Lika nyttigt för hjärnan som för kroppen. En fördel med träning utan vikter är att risken för skador är inte lika stor enligt styrkelabbet.

Burpees är en övning dem allra flesta känner till. Också en utav de mest effektiva övningarna, eftersom den tränar samtliga muskler i underkropp och mage. Armhävningar är också en klassiker som alla vet hur man utför. Stärker bröstmuskulaturen samt bål och rygg. Armhävningen är bra eftersom den kan göras på olika sätt, vilket kan både göra den svårare och lättare. Alltså passar den alla nivåer.

Chins är en utav basövningarna som kräver lite träning för att bli riktigt bra på, men alla muskler i ryggen används samt delar av armarna. Plankan är också en övning som dem flesta känner till. Också enkel till sin utföring och kan fungera för olika nivåer.

du tränar mer än en muskel åt gången

Det som även kan sägas om basövningar är att det är när man använder flera muskler samtidigt istället för att isolera och träna en muskel i taget, vilket gör din träning mycket mer tidseffektiv.

Annan typ av träning

Vill man ägna sig annan typ av idrott är löpning effektivt, eftersom det endast behövs ett par riktiga skor. Det gör det enkelt även för den som inte vill lägga så mycket pengar på träningen. En nackdel för löpningen kan vara att det är slitsamt för knän och ben. Då kan simning vara ett bra alternativ till detta. Ett par badbrallor eller en baddräkt räcker ju, och det har dem allra flesta.

Tillbaka till träningen på mattan där hemma, så kan det sägas att det kan vara värt att alltid försöka träna barfota. Ta fram ett träningsprogram från internet som passar just dig och din tidsram och kör barfota. Trötta fötter är något vi alla dras med och att träna upp dem små musklerna i fötterna som sker när du tränar barfota är att göra träningen effektiv.

Titta även in olika yogapositioner. Det ökar framförallt din rörlighet men har också många fler fördelar som för din mentala hälsa. Det som kan sägas om den mentala hälsan är ofta att människor som utövar yoga beskriver att träningsformen ger dem ett inre lugn. Även i yogan bygger man muskler även om det inte upplevs särskilt effektivt.